سیر طلا در طول تاریخ
۱۳۹۹/۵/۲۳

طلا در طول تاریخ همواره مهم‌ترین فلز گران‌بها بوده و به‌کرات به‌عنوان پول، وظیفه داد و ستد و نگهداری ارزش را ایفا نموده است. طلا کمیاب است ولی می‌توان آن را در سطح زمین نیز پیدا نمود، حل نمی‌شود و مهم‌تر از همه آنکه مصرف نمی‌شود و از بین نمی‌رود. این بدین معناست که طلایی که از ابتدای تاریخ تاکنون استخراج‌شده در حال حاضر کمابیش وجود دارد. طلا ازلحاظ ظاهری جذاب بوده و به‌راحتی می‌توان خلوص آن را تعیین نمود. ترکیب ویژگی ‌های برشمرده را نمی‌توان در هر فلز گران‌بهایی یافت. این ویژگی‌های منحصربه‌فرد طلا باعث شده که درگذشته به‌عنوان یک واحد پول مرد استفاده قرار گیرد و به شکل سکه در دادوستد میان مردم به کار گرفته شود. در ادامه اتفاقات مهمی که در طول تاریخ بر این فلز گران‌بها رفته است بیان می‌شود:


 
5000 سال قبل از میلاد
طلا برای اولین بار استخراج شد.
3900 سال قبل از میلاد
طلا توسط مصریان ذوب شد.
2000 سال قبل از میلاد
طلا به‌ صورت خالص تولید شد و این صنعت در مناطق آناتولی و شبه‌جزیره عربستان نیز گسترش یافت.
1200 سال قبل از میلاد
مصریان باستان با تبدیل طلا به اشکال مختلفی چون ورق، به قابلیت‌های جدیدی دست پیدا کردند. آن‌ها همچنین از یک‌سو به تکنیک موم کاری فائق آمدند و از سوی دیگر توانستند با ترکیب طلا با سایر فلزات، آلیاژهای رنگی طلا را تولید کنند و حتی روش لاست واکس را که در حال حاضر نیز در صنعت جواهرسازی به کار می‌رود کشف نمایند.
300 تا 600 سال قبل از میلاد
600 سال قبل از میلاد، اولین استفاده از طلا در دندانپزشکی در سرزمین اتروسکان (ایتالیای فعلی) انجام شد. 36 سال بعد اولین ارز بین‌المللی عصر باستان به دستور کرزوس پادشاه لیدی از طلا ضرب شد و این سکه کروسید نام‌گذاری گردید. 60 سال پس‌ازآن در زمان در زمان حکومت هخامنشیان، طلاسازان با ساخت ریتون ها و دیگر اشیاء نظیر گنجینه آمودریا، خود را به جهان معرفی نمودند. 300 سال قبل از میلاد مسیح رومی‌ها با تکنیکی خاص از طلا رنگ ساختند و جام معروف لیکورگوس را به وجود آوردند.
500 سال قبل از میلاد
روم باستان که در آن زمان مهمترین تولیدکننده طلا قلمداد می‌شد به ضرب سکه‌های اورئوس اقدام نمود. ژولیوس سزار حقوق سربازان خود را با این سکه‌ها پرداخت می‌کرد.
قرون‌وسطی
دوران سلطه امپراتوری روم بر طلا بود. این دوران به دلیل عدم ثبات سیاسی امپراتوری روم؛ عصر مطلوبی برای صنعت طلا به شمار نمی‌رود. در همین عصر بود که اپراتوری عثمانی معادن طلا در تملک رومیان را تسخیر کرد.
سال‌های 1000 تا 1600 میلادی
تولید طلا برای مدت‌زمان طولانی کنار گذاشته‌شده بود. در سال 1066 دولت بریتانیا سه پول فلزی با عناوین پوند، شیلینگ و پنس را که از نقره ساخته می‌شد ضرب نمود. در سال 1284 ونیز شاهد ضرب سکه طلایی به نام دوکات بود که برای قریب 500 سال معروف‌ترین سکه محسوب می‌شد. در دهه 1300 میلادی اولین سامانه حکاکی بر روی طلا به‌منظور استانداردسازی تجارت، در لندن پایه‌گذاری شد. در اواخر سال 1377 بریتانیا اولین سکه طلای خود را با عنوان فلورین معرفی کرد. در همان زمان سیستم پولی جدید این کشور که بر پایه طلا و نقره استوار بود آغاز به کارکرد. در سال 1511 میلادی فردیناند پادشاه اسپانیا به‌منظور به دست آوردن طلا، دستور اعزام گسترده نیرو به قاره آمریکا را صادر کرد. این هجوم به‌قدری عظیم بود که باعث نابودی تمدن‌های آزتک و اینکا گردید.
قرون 17 و 18 میلادی
در سال 1700 بریتانیای کبیر کلیه پول‌های پیشین خود را بی‌اعتبار اعلام نمود و سکه جدیدی که مخلوط طلا و نقره به نسبت 16 به 1 بود را معرفی کرد و قیمت طلای این سکه‌ها را 84 شیلینگ و 5/11 پنس برای هر اونس تثبیت کرد. قیمتی که برای 200 سال به‌عنوان مبنا باقی ماند. در دهه نخست قرن هجدهم معدن کاری طلا در روسیه از سر گرفته شد. در سال 1717 اسحاق نیوتن قیمت رسمی طلا را 25/4 پوند انگلیس تعیین کرد. این‌یکی از تلاش‌های متعدد در جهت تعیین و تثبیت قیمت طلا در آن دوران بود. در سال 1788 آمریکا سکه‌ای را که مخلوطی از طلا و نقره بود بر اساس قانون مسکوکات خود ضرب کرد. در سال 1799 و در ایالت کارولینای شمالی معادن طلای مهمی کشف شد.
سال‌های 1800 تا 1913
در سال 1804 با کشف طلا در ایالت کالیفرنیای آمریکا، بزرگ‌ترین هجوم طلا در این دوران به وقع پیوست. در سال 1885 کشف و جستجوی طلا در آفریقای جنوبی آغاز شد.
تاریخ دقیق آغاز به کار سیستم استاندارد طلا نامشخص است اما برخی بررسی‌ها، دهه 1880 را نشانه گرفته‌اند. سه ویژگی اصلی این سیستم عبارت‌اند از اینکه اولاً نرخ تبدیل ارز کشورهایی که این سیستم را پذیرفته‌اند ثابت قرار داده شد. ثانیاً این کشورهای ملزم بودند پول خود را با ذخایر طلا حمایت کنند و سوم اینکه طلا به‌عنوان یک ابزار خودکار در جهت به‌کارگیری سیاست تعدیل اقتصادی به شمار می‌رفت. در این سیستم، طلا به‌نوعی واحد پول بین‌المللی شده بود و واحدهای پولی با اونس طلا سنجیده می‌شدند و این رویه نرخ‌های تبدیل ارز بین کشورها را تثبیت کرده بود. پوند انگلستان به‌عنوان واحد پول اصلی در سیستم استاندارد طلا شناخته می‌شد و هر اونس طلا با 2474/4 پوند انگلستان برابری می‌کرد. سیستم استاندارد طلا تا آغاز جنگ جهانی اول ادامه یافت؛ زیرا در دوران جنگ احتیاج زیادی به چاپ و انتشار پول احساس می‌شد و این باعث شد اعتماد عمومی نسبت به واحدهای پولی به‌صورت محسوسی تقلیل یابد. در پایان جنگ جهانی اول سیستم استاندارد طلا که قدرت پولی آن زمان تلقی می‌شد متوقف و این اثرگذاری و قدرت به کشور آمریکا و مشخصاً شهر نیویورک منتقل گردید.
 منبع: ویکی پدیا
 

logo-samandehi